#DeIubitDeosebit - Dragostea pentru țară

#DeIubitDeosebit - Dragostea pentru țară

29.02.2020 10:23

Câte tipuri de iubire există? Câți oameni sunt. :) De aici a pornit campania noastră, #DeIubitDeosebit, pe parcursul căreia v-am prezentat o serie de povești în care am abordat 17 tipuri de dragoste.

Astăzi încheiem campania și vă prezentăm iubirea față de țară, prin intermediul lui Cătălin, artist român, care își împarte viața între București și New York. Acesta ne-a răspuns la câteva întrebări despre arta sa și despre ce înseamnă pentru el acasă.

1. Ce ar trebui să înțeleagă din Ronativ cineva care nu a auzit până acum de proiect?

Cum spunea un client străin mulțumit: „Romania never looked as good...” RONATIV este un obiect utilitar, decorativ și conversațional.

Utilitar pentru că vazele sunt făcute să pui flori în ele, în sfeșnice poți să arzi lumânări și lumânările-sfeșnic le poți arde. Am pe masa de lucru prototipuri pentru obiecte noi, dar despre asta vorbim altădată.

Decorativ pentru că sunt făcute în proporții bine calculate în așa fel încât, dacă nu sunt folosite pentru menirea lor utilitară, să complimenteze aproape orice spațiu interior, personal sau public. Nu știu cum ar arăta într-o casă de bilete de la Gara de Nord, dar până și acela devine spațiul personal, al lucrătorului CRF, pentru cel puțin pentru 8 ore pe zi.

Conversațional, sau cu spiel. 99% din piesele RONATIV achiziționate de public au plecat din țară. Au fost făcute cadou prietenilor străini, români stabiliți în afara graniței României, partenerilor de afaceri din străinătate. De aceea spun că RONATIV este „design românesc pentru uz internațional”. Una dintre vaze a primit porecla „Vaza de Bruxelles” pentru că este potrivită pentru un cadou diplomatic. Au fost cumpărate de ambasadori, arhitecți, designeri, IT-ști, mulți oameni care lucrează în corporații, colecționari de obiecte de design de serie mică și o doamnă din Buzău.

Primele piese RONATIV, le-am făcut în NY, într-un pop-up store care promova imprimante 3D. Reacția din partea publicului american a fost neașteptată. Au fost interesați de cum am făcut formele acelea ciudate. Explicația că am folosit harta României pentru a le genera, anula orice interes pentru design. În schimb genera curiozitatea pentru starea țării; întrebări de la forma de guvernământ la poziția geografică, de la mâncare, băutură și cât de „safe” este să trăiești acolo la relațiile noastre cu Uniunea Sovietică.

Bye-bye design!

Surprinzătoare a fost și reacția studenților de la Parson care lucrau în acel pop-up. În zilele următoare am văzut că aveau din ce în ce mai multe informații despre România. Și nu de la mine; oamenii mergeau acasă și se documentau...da, pe internet...veneau cu lecțiile învățate despre ceea ce avea să fie, chiar și pentru o scurtă perioadă de timp un fel de atracție a locației. La un moment dat în mijlocul Manhattan-ului se printau numai RONATIVe. Asta pentru că obiectele veneau cu un story cu care puteau relaționa mulți dintre emigranții din NYC (sau să le spun ex-pați?). Au venit oameni care îmi spuneau că sunt descendenți din români, un sfert, o jumătate, o verișoară din partea mamei, un frate din partea tatălui. Toți simțeau nevoia să povestească experiențele, auzite la mâna a treia, pe care le-au avut persoane din familiile lor. „Cum mai e pe acolo?” era întrebarea cea mai frecventă atunci când discutam de fapt despre tehnologia 3D.

Salut design! Salut!

Să revenim puțin la design. Obiectele produse pe imprimantele 3D erau, de fapt prototipuri făcute dintr-un plastic mai prietenos cu mediul. Dar era plastic. Am venit în România și am început să lucrez la o fabrică de porțelan din Alba Iulia. Acolo am produs primele obiecte care astăzi sunt la vânzare în galantarele Galeriei Galateca. Producția obiectelor RONATIV în porțelan este o altă poveste. În primul rând că porțelanul, mai ales cel de înaltă temperatură, este un material nobil. Este greu de produs, cu atât mai mult atunci când este produs în regim de manufactură. Adică, de la prima formă până la șlefuirea obiectelor după ardere și înainte de împachetare, se face totul manual.

Acum că m-ați stârnit, continui. Obiectele astea de porțelan au o relație foarte frumoasă cu lumina naturală. Obiectele sunt asimetrice și luminii îi place asimetria, este un fel de play-ground pentru ea. Și acum vă întreb, cum este un loc de joacă pentru copii, fără copii să se joace în el? Într-un obiect RONATIV sunt 360 de obiecte; cum schimbi puțin unghiul în care așezi obiectul ai de fapt un alt obiect. Lumina traversează obiectul și îl pune în evidență iar obiectul pune în evidență caracterul luminii. Dacă este o zi mohorâtă, obiectul este modest, dacă este o zi însorită obiectul se infatuează. Îți trebuie doar să ai puțin răgaz și ochii deschiși.

2. De ce i-ai recomanda unui străin să vină în România?

Natura, simțul umorului, experiența inedită oferită de infrastructură și în cazul în care nu-și aduc aminte sau nu au apucat să vadă cum era acum 50 de ani în Vest... Culturile de centru, NYC, Londra, Berlin, Paris... au sisteme care se mișcă mai greu. România este o periferie. Avantajul periferiei, este că este foarte dinamică, surprinzătoare, cu resurse incerte, nu din lipsa lor, ci din lipsa lor de organizare. Un străin, mai ales din cei care trăiesc la centru, este fascinat de acest dinamism, pentru că pe circumferința cercului, forța centrifugă este amețitoare. Are ceea ce centrul nu mai are, dinamism.

3. România sau America? Care dintre case e mai „acasă” pentru tine?

În NYC mă simt ca acasă, când sunt aici, sunt deja acasă.

4. Ai făcut o vază și niște lumânări frumos colorate. :) Trebuie să înțelegem mai mult din ele?

- Când ții în mână un obiect RONATIV ești deja în afara graniței pe care îl dă caracterul. De fapt, granița nu există decât atunci când o descoperi.

- Când dăruiești un obiect RONATIV, faci o impresie bună. Impresia bună nu ține cont de granițe. Ca și dezastrul. :)

- Pentru un străin înseamnă cum ne dorim noi să fim: coerenți, armonioși, utili, comunicativi, respectuoși.

- Nu vă mai întrebați cum se spală vaza la interior. Va fi singura marcă a timpului că vaza a fost folosită cu adevărat. Marca civilizației felului dumneavoastră de viață. Dacă vaza va fi descoperită peste mii de ani de un arheolog, probele reziduale de la florile pe care le veți pune în vaza asta vor fi de mare interes. Veți lăsa o urma a civilizației dumneavoastră.

- Dar se spală destul de bine, dacă se dorește anonimat.

5. Ce urmează pentru tine aici, în România? În afară de dezvoltarea RONATIV într-un brand iconic?

Îmi doresc să fac un atelier școală, în care artiști, designeri și oameni care vor să descopere lumea asta a ceramicii, să vină să învețe și să facă obiecte de ceramică. Sunt mulți designeri care își doresc să facă măcar un prototip dar nu au curaj sau nu știu de unde să o apuce. Mai mult, aș vrea ca acest loc să fie un fel de ceramic-yoga. Yoga, am zis, nu Pilates. Aștept investitori pentru ambele variante!

Mulțumim Cătălin și mulțumim vouă, că ați fost alături de noi pe parcursul celor 17 povești despre diferite tipuri de dragoste, pe care vi le-am prezentat în cadrul campaniei noastre. Dăm, în continuare, share împreună la iubire, da? #DeIubitDeosebit

Postat în Povești din brutărie De:
Irina